איך לטעון מצבר?
מצבר הוא סוג של סוללה גדולה המשמשת את בעלי הרכב למשך תקופה ארוכה. המצבר פועל כמו כל סוללה אחרת המוכרת לנו כמו באמצעות שלט. יחד עם זאת, מצבר הרכב שונה מכל סוללה אחרת בהיותו סוללה נטענת הניתנת למילוי מחודש. סוללה זו מכונה תא אלקטרוליטי בשל היותה סוללה נטענת. בניגוד לתא גלווני בו האנרגיה החשמלית מופקת מתהליך כימי הנוצר בתוך הסוללה עצמה, בתא האלקטרוליטי מופקת האנרגיה על ידי ספק חשמל חיצוני. רוב הסוללות הקימות כיום הינן שילוב של תא אלקטרוליטי ותא גלווני.
מהו מצבר?
בשל יכולתו לינוק אנרגיה חיצונית למצבר מכונה פעולת העברת האנרגיה של הסוללה האלקטרוליטית "הטענה". בדיוק כמו הטענה של מכשיר סלולרי, כך חיבור מצבר הרכב למצבר רכב אחר מטעין אותו מחדש באנרגיה באמצעות אספקת אנרגיה לסוללה ממקור חיצוני לצורך המשך הפקת החשמל. הבדל נוסף המפריד בין סוללה רגילה לבין מצבר הרכב הינו יכולת הקיבולת. יכולת הקיבולת של מצבר ברכב הינה גדולה משמעותית מיכולת קיבולת של כל סוללה אחרת וניתן להטעין אותה באמצעות כבלים ממצבר אחר, המפעיל את אופן ייצור החשמל.
הכנות להטענת מצבר
ראשית, יש להקדים ולהבהיר כי בעת הטענת מצבר לרכב באמצעות כבלים יש לשמור על זהירות מרבית ודיוק מקסימלי בחיבור נכון של ראשי הכבלים לחיבורי המצבר המתאימים. חיבור של אחד הכבלים לנקודה לא נכונה עלולה להסתיים במקרה אסון ולכן חשוב ביותר לשמור על ביצוע ההוראות לפי הסדר ובהתאם לתקנות הבטיחות. מנוע הרכב עובד על מתחים גבוהים מאוד של חשמל ואלו עלולים לגרום לאסונות באי שמירה על בידוד מתאים וביצוע הפעולות בסדר הנכון.
איך להטעין מצבר?
על מנת לשמור על בטיחות מקסימלית של הנהגים, הנעת רכב עם מצבר גמור באמצעות כבלי ההנעה מחייבת את כיבוי מנועי שני הרכבים. הדלקת מנוע הרכב בעת חיבור הכבלים תגרום לאסון. על מנת להטעין את המצבר הגמור יש לחבר אליו את הקרוקודיל האדום – הוא חיבור הפלוס של הכבל, לחיבור הפלוס של הרכב הנטען. לאחר מכן יש להצמיד את קרוקודיל המינוס של הרכב המטעין למינוס של הרכב הנטען. חשוב לשמור על סדר הפעולות הזה ולא להפוך אותו.
אופן ההטענה
לאחר החיבורים של שני קצוות הכבלים למצבר יש להתרחק מהמנוע ככל האפשר ולהניע את הרכב המטעין. המנוע צריך לפעול בשלב זה על לא יותר מ- 2,000 סל"ד. כעת, ניתן להניע את הרכב הנטען ונלפרק את הכבלים. במידה והרכב אינו נדלק בשלב זה יש לכבות את הרכב המניע ולבדוק את כבלי החיבור מחדש. במידה והכבלים אינם מחוברים כהלכה ניתן להשתמש בגורם המחזק את החיבורים בין הכבלים לבין המצבר. לאחר שהרכב המוטען הניע, יש להשאיר אותו עובד למשך 10 דקות לפחות ורצוי אף יותר.
Leave a Message